Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 5% rabat på din næste ordre ! 💌
🗓 22.03.2023 👤 Hannah Rieder

Shrinkflation - når virksomheder leger med emballagestørrelser

Inflationen følger med os i supermarkedet: Ikke alene føles det, som om alt er dobbelt så dyrt, og indkøbskurven er kun halvt så fuld. Det, nogle virksomheder så gør, kaldes shrinkflation. Indholdet skrumper, mens emballagen forbliver den samme størrelse.

Shrinkflation - når virksomheder leger med emballagestørrelser

Mindre i flokken: Hvem har skylden?

Selv om vi ikke kan lide at høre det: Købmænd og supermarkedskæder er ikke skyld i inflationen og er nødt til at reagere ved at hæve priserne for at forblive rentable. Så langt, så godt, men det sker ofte uden varsel, og forbrugerne bliver efterladt i mørket.

Det gælder også for emballage: Størrelse er ikke alt!

Hvad ligger der egentlig bag begrebet "shrinkflation"? I bund og grund betyder det en prisstigning, bortset fra at du ikke kan se det på produktets prisskilt. Når du for eksempel køber grøntsager, kan du derimod tydeligt se, hvordan priserne stiger. Men da omkostningerne til næsten alle råvarer stiger i øjeblikket, blandt andet på grund af de seneste års begivenheder, stiger priserne på næsten alle produkter i supermarkedet også. For at undgå at miste salg og opretholde et godt image skjuler mange producenter prisstigningen ved at reducere størrelsen på indholdet, men ikke emballagen. Prisen forbliver den samme. Og det opdager forbrugerne ikke ved første øjekast, og måske ikke engang ved andet øjekast.

Shrinkflation vs. vildledende emballage: Hvad er forskellen?

"Shrinkflation" opstår, når produktmængden falder, men prisen forbliver konstant. Det er en subtil måde at øge omkostningerne for forbrugerne på uden at ændre den faktiske pris. På den anden side antyder designet af "vildledende emballage", at der er mere indhold, end der faktisk er. Og det giver indtryk af et bedre tilbud.

Til alle kloge shoppere: Vær opmærksom på prisen efter vægt eller volumen. Denne pris, som ofte angives pr. 100 g eller pr. liter på prisskilte, giver dig mulighed for at sammenligne forskellige produkter direkte og finde den bedste værdi for pengene.

Inflation i indkøbskurven

Shrinkflation, eller downsizing, er industriens måde at finde andre måder at fortsætte med at markedsføre sine dyrere produkter på uden at gøre kunderne vrede. Og det har stået på i årevis. For at sikre, at det ikke går ubemærket hen, tester non-profit-organisationen foodwatch e. V. utallige produkter og uddeler hvert år en pris for den største reklameløgn. Og den hedder meget passende"Den gyldne vindpose".

En meget velkendt kandidat til denne pris er f.eks. smørbart fedt fra en populær producent. Dette produkt er blevet snydt så meget, at det ikke engang længere kan kaldes margarine. I de senere år er det gradvist blevet over en euro dyrere, fedtindholdet er blevet reduceret med 60 %, og derudover er der 100 g mindre indhold i emballagen. Svindflation, når det er bedst: Reduktionen af indholdet skjules og toppes med en stigning i prisen. Desværre er dette ikke et isoleret tilfælde på supermarkedernes hylder. Forskellen til en almindelig prisstigning: Mængden i pakken falder, men prisen stiger. Det er let genkendeligt for kunderne, som altid ender med det samme produkt i indkøbskurven.

KoRo regulerer: gennemsigtig prisudvikling

Hos KoRo er det vigtigt for os at være åbne omkring vores prissætning. Vi er også nødt til at hæve vores priser i nogle tilfælde. Mængden i emballagen forbliver dog altid den samme. Hvis KoRo-produkter eller deres emballage ændres, fungerer det f.eks. sådan her: Baseret på jeres feedback har vores Energy Balls nu ikke længere bagassebægre til beskyttelse, og emballagen er derfor blevet mindre, men ikke produktindholdet. Som sædvanlig vejer vores Energy Balls 30 g. I øvrigt kan du se prisudviklingen på vores produkter - uanset om der er inflation eller ej - i en statistik. Du skal blot rulle ned på produktsiden for dit foretrukne KoRo-produkt, så finder du en fane med "Statistik" under billederne. Du er velkommen til at tjekke!

Preisentwicklung KoRo

Hvad får du ud af det? Du kan se direkte, om produktet er blevet dyrere eller billigere, og du kan nu selv bestemme, hvad der er inden for dit budget.

Sådan fungerer det i fødevareindustrien

På grund af sin struktur er den tyske fødevaredetailhandel en af de hårdeste brancher i verden. Og de aktuelle begivenheder gør det ikke lettere. Så vi forstår godt, hvor prisstigningerne kommer fra. Ikke desto mindre kommunikerer vi hos KoRo alle prisstigninger og emballagejusteringer ganske åbent. Kort sagt: gennemsigtighed!

Matchende produkter