Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 5% rabat på din næste ordre ! 💌
🗓 04.05.2022 👤 Daniel Kundt

Derfor sænker KoRo nu mange priser

Omkring 600 produkter vil nu blive tilbudt til en lavere pris, mens prisen på omkring 350 produkter vil stige. Det samlede sortiment bliver derfor i gennemsnit lidt billigere. Hvorfor vi gør det, og hvordan det passer ind i den aktuelle markedssituation, hvor mange ting faktisk bliver dyrere, kan du læse mere om her.

Derfor sænker KoRo nu mange priser

Hyppige prisjusteringer for fair priser

Prisjusteringer er en del af KoRos normale forretningsdrift. I modsætning til mange detailhandlere, som ofte ønsker at holde priserne konstante så længe som muligt, vil vi hos KoRo gerne opretholde en høj grad af fleksibilitet. Det betyder, at vi med jævne mellemrum gennemgår vores priser og justerer dem i overensstemmelse med de aktuelle markedsforhold. Målet er til enhver tid at tilbyde vores kunder det bedst mulige forhold mellem pris og ydelse. Hvis f.eks. råvarerne bliver billigere, kan vi give denne fordel direkte videre til vores kunder. Vi behøver ikke at tage højde for mulige prisstigninger i fremtiden på forhånd, men har friheden til kun at hæve priserne, når det virkelig er nødvendigt.

Du kan også til enhver tid bruge vores prisgraf på produktdetaljesiden til at spore de forskellige prisjusteringer i fortiden på en gennemsigtig måde. Gennemsigtighed og retfærdighed er blandt KoRos kerneværdier!

Den aktuelle prisjustering er derfor en helt normal ting, men vi vil gerne tage dig med bag kulisserne igen denne gang. Især fordi vi sænker de fleste af vores priser - hvilket kan virke lidt usædvanligt i den nuværende markedssituation, hvor mange fødevarer bliver dyrere.

Sådan fungerer prissætningen hos KoRo i princippet

Vi har allerede tidligere forklaret i detaljer, hvordan vi sætter priserne hos KoRo, så tag et kig her for detaljerne. De to matematikere hos KoRo fandt på de bagvedliggende smarte formler. Som ikke-matematiker vil jeg kort opsummere, hvad de vigtigste faktorer for vores priser er:

  1. Grundlaget for salgsprisen er vores indkøbspris eller vores produktionsomkostninger. Hvis vores indkøbsomkostninger stiger, vil salgsprisen logisk nok også stige.
  2. Derudover kigger vi altid på de billigste sammenlignelige konkurrenter og sammenligner os med dem for at sikre, at vi kan tilbyde det bedste forhold mellem pris og ydelse for hvert produkt.
  3. Ud over indkøbsomkostningerne er der naturligvis andre omkostninger forbundet med at sælge produkterne (f.eks. logistikomkostninger - nej, forsendelsesomkostningerne dækker desværre ikke disse), omkostninger til Paypal, Klarna og lignende, husleje og sidst, men ikke mindst, min løn - og mine kollegers. Vi definerer derfor minimumsmargener, som vi skal opnå med produkterne for at kunne fortsætte driften af KoRo.

Disse faktorer bruges derefter til at bestemme priserne på vores produkter (→ Detaljer).

Hvor kommer den aktuelle prisjustering fra?

I det nuværende markedsmiljø ser vi faktisk stigende indkøbsomkostninger (faktor 1) og stigende konkurrentpriser (faktor 2). Det kunne tyde på, at vores salgspriser også stiger. Hvorfor falder de fleste priser alligevel?

KoRo er blevet større og større med tiden takket være stadigt stigende salgstal. Selv om vi stadig er en forholdsvis lille fisk på det tyske og europæiske fødevaremarked, kan vi stadig realisere nogle stordriftsfordele. For eksempel falder andelen af faste omkostninger (f.eks. husleje, forsikring, personaleomkostninger) pr. ordre naturligvis, jo større vi bliver (det lærte de studerende i erhvervsøkonomi på første semester under begrebet "fixed cost degression"), og større mængder giver os også mulighed for at forhandle mere fordelagtige kontrakter, f.eks. med betalings- og forsendelsesudbydere, og som regel også opnå mere fordelagtige priser fra leverandører.

Det giver os nu mulighed for at reducere minimumsmargenen (faktor 3) og give denne fordel videre til vores kunder.

Vi har derfor modsatrettede effekter: På den ene side stigende råvarepriser og ændrede konkurrencepriser, og på den anden side en reduceret minimumsmargin. Afhængigt af hvor stærke de respektive effekter er for et individuelt produkt, stiger eller falder produktprisen (eller forbliver nogle gange uændret). Dette resulterer i en lille prisreduktion på tværs af hele produktporteføljen, hvilket vi anser for at være en god nyhed for vores kunder i lyset af den generelle stigning i fødevarepriserne.

Et kig i krystalkuglen: Hvad vil den næste prisjustering bringe?

Vores mission om at tilbyde den bedst mulige værdi for pengene for alle produkter vil ikke ændre sig i fremtiden. Vores stramme marginberegning gør det nødvendigt at gennemgå priserne regelmæssigt, især i det nuværende vanskelige markedsmiljø. Derfor vil vi også i fremtiden indregne ændringer i indkøbsomkostningerne på kort sigt samt besparelser i vores omkostningsstruktur. Dette afhænger naturligvis også af den videre udvikling og vækst i KoRo. I denne henseende er det i øjeblikket vanskeligt for os at forudsige, hvornår den næste store prisjustering vil finde sted, og hvordan den vil falde ud generelt.

Særlige forhold uden for Tyskland: momsjustering

Uden for Tyskland er der også prisjusteringer på grund af moms/salgsskat.

Hvad har moms i dit land at gøre med vores prisjusteringer?

I øjeblikket beregner vi altid priser baseret på de tyske momssatser. Konkret betyder det, at vores produkter i nogle lande er lidt billigere, mens de i andre er lidt dyrere end det nationale gennemsnit. Det ønsker vi at justere og vil nu beregne efter de landespecifikke momssatser. Vi har selvfølgelig altid betalt korrekt skat i alle lande, men priserne til slutkunderne blev ikke tidligere beregnet på baggrund af lokale skatter. Det var der meget enkle grunde til: Først og fremmest ønsker vi at imødekomme den store efterspørgsel efter vores produkter, før vi justerer priserne. Med andre ord omregnede vi simpelthen priserne fra den tyske butik til de respektive valutaer.

Takket være vores kontinuerlige teamudvidelse har vi nu tilstrækkelig kapacitet til at justere vores beregninger, som nu også inkluderer konkurrencedygtige priser for hvert land individuelt - da vi nu også kan tage højde for konkurrentpriser. Hvad betyder det helt konkret for jer?

Det betyder først og fremmest, at priserne vil blive fordelt mere retfærdigt, da vores produkter i nogle lande var betydeligt dyrere end det nationale gennemsnit og derfor ikke tilgængelige for alle kunder - selvom det er en af vores topprioriteter. Fra nu af vil priserne stige en smule i lande med høje momssatser, herunder for eksempel Danmark og Sverige. I lande som Frankrig og Italien vil priserne i gennemsnit forblive de samme, og de eneste ændringer vil være produktspecifikke, da momsen kan variere meget for forskellige produkter. For eksempel beskattes drikkevarer med en reduceret sats i nogle lande og med den fulde sats i andre.

Vi vil gerne illustrere dette med et produkteksempel, vores økologiske Matcha Mizu. Baseret på en tysk momssats på 7 % og en nettosalgspris på 12,15 € resulterer det i en salgspris på 13 €. I Frankrig, på den anden side, er momssatsen 10 %. Indtil nu har vi ikke taget højde for denne forskel i prisen; fremover vil en afrundet pris på 13,5 € blive beregnet ud fra momssatsen (+3,85%). Her er en oversigt:

  • Frankrig: + 3,85 %.
  • Holland: + 0 %.
  • Italien: + 7 %.
  • Spanien: + 3,85 %.
  • Sverige: + 11,5
  • England: - 10 %.

I vores andet eksempel med økologisk tranebærjuice er situationen noget anderledes, da afgifterne kan variere meget fra land til land. Her er afgiftssatsen i Tyskland 19 %, mens den i Frankrig kun er 5,5 %. Prisen i Frankrig falder tilsvarende.

  • Frankrig: -11 %.
  • Holland: -9 %.
  • Italien: + 6,7 %.
  • Spanien: -7 %.
  • Sverige: -2,2 %.
  • England: - 3 %.

Du kan følge prisudviklingen for hvert produkt under fanen "Statistik". Bemærk dog, at vi af tekniske årsager i øjeblikket kun kan vise prisudviklingen i den tyske butik i den valgte butiks respektive nationale valuta. Vi arbejder på at vise prisudviklingen for hvert land i fremtiden.

Uden for Tyskland omfatter prisjusteringen derfor den "markedsrelaterede" justering af priserne samt justering af den korrekte moms, hvilket kan føre til meget forskellige resultater afhængigt af produktet.

Vi håber, at vi har været i stand til at give dig et gennemsigtigt indblik i vores prispolitik og de kommende ændringer. Hvis du har yderligere spørgsmål, kan du naturligvis til enhver tid kontakte os via vores kontaktformular.