🗓 31.01.2023 👤 Natalie Wendt, Biggy Le

Prisjustering – Februar 2023

Gennemsigtighed er et af grundprincipperne hos KoRo. Derfor vil vi her forklare dig præcist, hvordan og hvorfor vi har været nødt til at hæve nogle af vores priser:

Prisjustering – Februar 2023

Året 2022 har stillet mange mennesker - og også os som virksomhed - over for nye udfordringer. Vores dedikerede mål er dog fortsat at give dig som kunde høj værdi for pengene. Takket være en stigning i mængden af indkøbte råvarer og de dermed forbundne bedre indkøbspriser, eksisterende kontrakter, der har beskyttet os mod prisstigninger, samt interne omkostningsoptimeringer er priserne hos KoRo i 2022 kun steget med gennemsnitligt 2 %. Vi er glade for, at vi så længe har kunnet skåne dig for en kraftig prisstigning. Til sammenligning lå den gennemsnitlige inflation for fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer i Danmark på 11,5% (1), i Tyskland på ca. 20 %, i 2022 (2).

I øjeblikket oplever vi imidlertid yderligere stigninger i vores leverandørers indkøbspriser, stigende priser hos vores konkurrenter, og vores energi- og logistikomkostninger tiltager også betydeligt. Dette tvinger os desværre til at justere priserne på nogle af vores produkter fra den 16. februar 2023. I gennemsnit vil vi være nødt til at hæve vores priser med ca. 8 % for fortsat at kunne tilbyde dig de bedste produkter. Hvorfor ikke alle priser vil blive justeret på lige vis, forklarer vi her:

Hvordan beregner vi vores priser?

Vores salgspriser beregnes ud fra en kombination af flere faktorer, f.eks. indkøbspris og konkurrence. Hvis du endnu ikke har læst vores blogartikel om vores prisberegninger, kan du læse den her.


Prisjustering

Afgørende for vores nuværende prisfastsættelse er de stigende indkøbspriser hos vores leverandører samt de stigende priser hos vores konkurrenter. Dertil er der imidlertid kommet endnu en faktor, som har en indirekte virkning på indkøbspriserne, konkurrencen og virksomhedens finansielle situation: inflationen. Det er svært at tage højde for inflationen på samme måde som de andre faktorer. Derfor er vi nødt til at foretage en generel prisstigning. 

Hvordan foretages en generel prisstigning?

Hvorfor ikke bare hæve priserne over hele sortimentslinjen på x %? Så enkelt er det desværre ikke, for så ville mange af vores produkter ikke længere være konkurrencedygtige. Vi foretrækker derfor at realisere en prisstigning via en forhøjelse af minimumsmarginen. Dette har den fordel, at produkter, der allerede har en gennemsnitligt meget lav pris, oplever en stærkere prisstigning. I de fleste tilfælde har de stadig et meget godt forhold mellem pris og værdi og er derfor stadig konkurrencedygtige. Men hvis prisforskellen i forhold til konkurrenterne for et produkt allerede er lav, hæver vi for det pågældende produkt kun prisen en smule. 

For at fastsætte en prisstigning, ser vi normalt på tre scenarier og foretager med udgangspunkt i nogle få produkter en sammenligning for at se, hvilket scenarie i gennemsnit giver kunderne den fortsat højeste værdi for pengene.

Minimumsmargin

Sådan kan eksempelvis en sammenligning se ud (her med udgangspunkt i euro-priser på det tyske marked):

Produkt

 Aktuel pris 

Prisforslag1 

Prisforslag2 

Prisforslag3 

Konkurrence

Hvedemel type 550 1 kg

  1,00 €

1,00 €

1,00 €

 1,25 € 

 0,95 €

Øko jordnøddesmør 500 g 

  5,75 €

5,75 €

6,25 €

 7,00 €

 3,55 €

Øko mangostrimler Brooks 1 kg

  18,00 €

17,50 €

18,50 €

 20,00 €

 17,45 €

Hvad har vi justeret i vores beregning?

Vi har som følge af inflationen været nødt til at justere vores oprindelige beregning af minimumsmarginen, eftersom der opstod problemer med fastsættelsen af en hhv. profitgivende eller direkte konkurrencedygtig margin for to forskellige produktgrupper i shoppen: 

Produkter uden margin

Der er produkter i sortimentet, hvor den kvalitative forskel i forhold til konkurrenterne stort set er ikke-eksisterende, og ofte er det kun prisen, der afgør, hvor kunderne køber dette produkt. Et typisk eksempel på sådanne produkter er mel eller kokosmælk. For disse produkter kan vi ikke bruge vores "normale" minimumsmargin til at beregne salgsprisen, da salgsprisen dermed ville være for høj, og vi som følge sandsynligvis ville generere mindre salg. For sådanne produkter anvender vi nu en separat beregning af minimumsmarginen. Denne beregning omfatter en så lille margin, at KoRo i sidste ende stort set ikke har nogen fortjeneste. Så hvorfor sælger vi overhovedet sådanne produkter? Vi ønsker at tilbyde dig et så stort og varieret produktsortiment som muligt og foretrækker derfor at vælge vejen med lavere fortjeneste på disse produkter.

Premium-produkter

Den anden gruppe består af produkter, hvor vi tilbyder en væsentlig bedre kvalitet end konkurrenterne eller endda er unikke på markedet og derfor slet ikke har noget sammenligningsgrundlag. Disse produkter har ofte en betydeligt højere indkøbspris. Eksempler på dette er vores pistaciesmør og vores daddel-hasselnøddecreme. Med den sædvanlige beregning ville vi tilpasse prisen på daddel-hasselnøddecremen i forhold til prisen på en konventionel nødde-nougatcreme. Prissatte vi herefter, ville det betyde, at vi næppe ville opnå nogen fortjeneste med daddel-hasselnøddecremen, da produktionen af den er betydeligt dyrere end en konventionel nougatcreme. Vi er overbevist om, at vores daddel-hasselnøddecreme er af en kvalitet, der ligger over gennemsnittet, at du som kunde er bevidst om dette, og at du er villig til at betale mere for dette produkt end for en almindelig nødde-nougatcreme. Derfor er der nu en særskilt beregning for sådanne premiumprodukter, som beregnes med en højere minimumsmargin.

Her kan du se et eksempel på, hvordan de forskellige beregninger adskiller sig fra hinanden:

Minimumsmargin

På baggrund af disse to beregninger har vi nu tilpasset vores priser til den aktuelle situation. Men som du allerede ved: KoRo-priserne er ikke mejslet i sten, og vi håber snart at kunne informere dig om en prisnedsættelse.

1)  NYT: Fortsat aftagende inflationen - Danmarks Statistik (dst.dk)

2)  Steigende Lebensmittelpreise: Fakten, Ursachen, Tipps | Verbraucherzentrale.de